|
|||
|
||||
آمار
وب سایت: |
||
|
||
پرسش و پاسخ پیرامون حکومت جهانی امام مهدی (علیه السلام)
*پرسش: در رابطه با حکومت حضرت و جهاني شدن کا ملا توضيح دهيد ؟
عدالت جويي و عدالتخواهي و تلاش براي برقراري عدالت و رفع همه مظاهر ظلم و بي عدالتي، از جمله اركان حكومت امام زمان(ع) است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منكرات و عوامل اجرايي و شيوع آن، از جمله برنامهها و سياستهاي اصولي در حكومت جهاني مهدوي است.
جهانبيني سكولار و ... است. اضافه براين، در تعيين محتواي جهاني شدن، واگرايي جدي و اصولي وجود دارد.
سیِّدی که اُفُق را نشان داد و رفت!
مقدمهیکى از ابزارها و شیوه هاى ایالات متحده براى تغییر رفتار و یا تضعیف نظام جمهورى اسلامى ایران، تقویت آموزه هاى جنگ نرم در سیاست هاى عملیاتى و راهبردى است. با توجه به پراکندگى نیروهاى نظامى امریکا در منطقه و بالتبع افزایش آسیب پذیرى آنها، مخالفت جامعه جهانى با تداوم سیاست یکجانبه گرایانه مبتنى بر نظام هژمونیک، پیروزى قاطع کاندیداهاى حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهورى و یک سوم مجلس سنا به تاریخ چهارم نوامبر 2008 و بهره بردارى ابزارى آنان از موءلفه هاى نرم افزارگرایانه، اقتدار یگان هاى نظامى جمهورى اسلامى ایران در حوزه «جنگ هاى نامتقارن علوى» و «بازدارندگى موشکى»، ابهام اطلاعاتى غرب پیرامون نوع و دامنه واکنش جمهورى اسلامى ایران در قبال سناریوى حمله نظامى ، تهدید ثبات امنیت عرضه انرژى، تکثر قومى ـ فرقه اى در ایران، عمق استراتژیک پایین فلسطین اشغالى و اقتدار روزافزون نظام در میان جنبش آزادیخواه از مهم ترین دلایل ایالات متحده براى بکارگیرى «دکترین جنگ نرم» علیه جمهورى اسلامى ایران است؛ به همین دلیل تضمین امنیت ملى، ضرورت توسعه «عمق استراتژیک داخلى و خارجى» و تحقق اهداف عالیه سند چشم انداز(1) ایجاب مى کند که متولیان امر با رویکرد کاربردى ـ راهبردى نسبت به آسیب شناسى پیامدهاى جنگ نرم امریکا و اتخاذ پاداستراتژى کارآمد براى مهار و خنثى سازى آن اقدام کنند.
گفتار اول: واکاوى ابزارها و اهداف جنگ نرم مخالفان نظام جمهورى اسلامى ایرانمهم ترین شیوه هاى عملیاتى پیروان دکترین براندازى نرم براى تغییر رفتار و یا تضعیف نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران عبارتند از:
توسعه بخشى به عملیات هاى آفندى جنگ رسانه اىیکى از مهم ترین ابزارهاى ناتوى فرهنگى براى بى ثبات سازى نظام امنیت اجتماعى؛ گسترش هدفمند شبکه هاى ماهواره اى است. به عنوان مثال هم اکنون 4/5 میلیون گیرنده ماهواره اى غیر مجاز در کشور فعال است و از 17 هزار و 666 شبکه ماهواره اى جهانى، نزدیک به سه هزار شبکه در داخل کشور قابل دریافت است. از این تعداد 380 شبکه به موسیقى، 74 شبکه به تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش، 273 شبکه به تبلیغ ادیان ساختگى و 235 شبکه به برنامه هاى مبتذل اختصاص یافته اند.(2) از طرفى مجلس نمایندگان ایالات متحده با تخصیص بودجه سالانه به توسعه شبکه هاى ماهواره اى فارسى زبان ضد انقلاب، بصورت مستقیم در امور داخلى جمهورى اسلامى ایران مداخله مى کند زیرا این شبکه ها با بهره گیرى از ترفندهاى تبلیغاتى تلاش مى کنند زمینه هاى ناامنى هاى مدنى در پنج سطح صنفى، دانشجویى، قومى، فرقه اى و اجتماعى را فراهم کنند.
گسترش عمق و دامنه جنگ هاى اطلاعاتىتلاش «شبکه هاى جاسوسى»(3) امریکا و رژیم صهیونیستى براى نفوذ در نهادهاى استراتژیک نظام با هدف بى ثبات سازى نظام امنیت اجتماعى، گسترش «نافرمانى مدنى»(4) و رفع خلأ اطلاعاتى در ردیف تهدیدات نرم نظام مقدس ج.ا.ایران تعریف مى شود که برخى مصادیق آن عبارتند از: - تحریک به ایجاد و گسترش برخى تنش هاى قومى در استان هاى شمال غربى کشور توسط عوامل جاسوسى رژیم صهیونیستى در کردستان عراق و جمهورى آذربایجان؛ - افزایش قابل توجه بودجه نهادهاى اطلاعاتى و امنیتى ایالات متحده؛ «مدیر اطلاعات ملى»(5) ایالات متحده بودجه این سازمان براى سال 2008 را 47/5 میلیارد دلار اعلام کرد که به غیر از هزینه «برنامه هاى اطلاعاتى نظامى»(6) مى باشد که حداقل شامل ده میلیارد دلار است. افشاى بودجه اداره اطلاعات ملى امریکا براى چهارمین بار است که بصورت رسمى اعلام مى شود. بودجه این اداره در سال هاى 1997، 1998 و 2007 به ترتیب برابر 6/26، 7/26 و 5/43 میلیارد دلار بوده است(7) که بیانگر جهش قابل توجه بودجه شبکه هاى جاسوسى امریکا پس از یازده سپتامبر و با هدف رفع خلأ اطلاعاتى عملیات هاى مداخله جویانه ایالات متحده مى باشد که بخش قابل توجهى از آن شامل تأمین مالى طرح هاى جاسوسى در خاورمیانه مانند جمهورى اسلامى ایران است. - رفع خلأ اطلاعاتى پیرامون تأسیسات هسته اى و موشکى جمهورى اسلامى ایران. ابهام اطلاعاتى در رابطه با قابلیت هاى آفندى و پدافندى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران مى تواند نوعى بازدارندگى روانى نامتقارن را در برابر سناریوهاى تهدیدزا دشمنان نظام ایجاد نماید به همین دلیل دستیابى به اطلاعات طبقه بندى شده نظامى همواره به عنوان یکى از کارویژه هاى شبکه هاى جاسوسى رژیم صهیونیستى و ایالات متحده همواره مطرح بوده و از مصادیق آن مى توان به شناسایى و دستگیرى شبکه جاسوسى موساد از مراکز نظامى توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه و یا اعدام جاسوس رژیم صهیونیستى (على اشترى) توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) اشاره کرد که بیانگر دوره جدید جنگ اطلاعاتى رژیم اشغالگر قدس و جمهورى اسلامى ایران است. - شستشوى مغزى پناهندگان ایرانى و کاربست هدفمند آنها در شبکه هاى جاسوسى. یکى از شیوه هاى خصمانه جنگ اطلاعاتى امریکا علیه نظا مقدس جمهورى اسلامى ایران، تمرکز بر گروه ها و افرادى است که بصورت قانونى و یا غیرقانونى از کشور خارج شده و در اردوگاه هاى پناهندگى به ویژه در سوئد، فرانسه، هلند و آلمان مستقر شده اند زیرا وابستگى و علقه آنان به آب و خاک ایران کمرنگ است و بستر خیانت و جذب آنان در ساختار شبکه هاى اطلاعاتى مخالفان نظام فراهم مى باشد. این سناریو محتمل است که ایالات متحده بخشى از کارویژه شناسایى افراد خود فروخته را توسط گروهک تروریستى منافقین انجام دهد زیرا تمرکز آنان در اردوگاه هاى پناهندگى زیاد است و بخشى از عضوگیرى را نیز به صورت مستقیم انجام دهد و با آموزش هاى لازم و بازگشت سازماندهى شده آنان به ایران، از آنها در اهداف جاسوسى و یا بى ثبات سازى استفاده نماید. این سناریو محتمل است که برخى فعالیت هاى اطلاعاتى دشمنان نظام از طریق مجارى زیر پیگیرى شود: - در قالب تیم هاى تحقیقاتى - آموزشى - در قالب تیم هاى دیپلماتیک سایر کشورها - در قالب گروهک هاى تروریستى سازمان یافته مانند منافقین - در قالب جهانگرد - در قالب تیم هاى بازرسى معاونت پادمان آژانس اتمى - گسترش نصب تجهیزات جاسوسى و ماهواره اى در محیط پیرامونى جمهورى اسلامى ایران - تأسیس میز مخصوص مطالعات ایران در وزارت امور خارجه و پنتاگون و یا ایجاد دفاتر ویژه مربوط به ایران بویژه در شهرهایى مانند باکو، استانبول، دبى، نجف، کربلا و بصره که محل تردد تعداد زیادى از ایرانیان است که یکى از کارویژه هاى آنها جذب نخبگان علمى، اقتصادى، سیاسى و فرهنگى و یا تبدیل آنان به عوامل نفوذى در نهادهاى استراتژیک امنیتى ، نظامى و اقتصادى است.
ایجاد و توسعه هدفمند جنگ هاى فرقه اى در محیط امنیتى داخلى و خارجى جمهورى اسلامى ایرانیکى از ابزارهاى دکترین براندازى نرم با محوریت تضعیف اقتدار جهان اسلام، عملیاتى کردن تنش هاى عقیدتى ـ قومى با بهره گیرى از ترفندهاى عملیات روانى ـ رسانه اى است؛ به عبارتى متولیان ناتوى فرهنگى قواعد و محیط بازى ژئوپلتیک جهان اسلام را طورى مدیریت مى کنند که دورنماى آن به سمت هدر رفتن بخشى از ظرفیت و منابع مادى و معنوى ملل اسلامى به سمت مهار تنش هاى فرقه اى متمرکز شود که در صورت عدم تبیین پاداستراتژى مناسب، مى تواند عمق استراتژیک امنیت داخلى و خارجى جمهورى اسلامى ایران را با تهدیدهاى ساختارى هویتى مواجه کند. برخى تهدیدهاى نرم در این حوزه عبارتند از: - تلاش وهابیون براى شبهه افکنى در فرایض حج یکى از ابزارهاى اختلاف افکنى وهابیون، شبهه افکنى در برابر تکلیف گرایى فرایض حج است که در این راستا معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبرى با انتشار آثار پژوهشى ماندگار، اقدام هاى قابل توجهى را براى رفع این شبهات انجام داده است. - افزایش تبلیغات گروه هاى ضاله در برخى نواحى استان هاى مرزى گروه هاى ضاله مانند پیروان وهابیت و بهائیت با بهره گیرى از برخى کاستى هاى نواحى کمتر توسعه یافته استان هاى مرزى مانند کرمان، تلاش مى کنند به ترویج عقاید خود اقدام نمایند.(8)
توجیه «مداخلات بشردوستانه» با ابزار مانور تبلیغاتى و تغییر جهت دار بیانیه هاى سازمان هاى بین المللى دولتى و غیردولتى یکى از ابزارهاى ایالات متحده براى بهره بردارى امنیتى - سیاسى و مشروعیت بخشى به «مداخلات بشر دوستانه»(9)، استناد به قطعنامه ها و یا بیانیه هاى غیر الزام آورى است که توسط برخى سازمان ها با موضوع «نقض حقوق بشر»(10) صادر مى شود که برخى مصادیق آن عبارتند از: - کمیته سوم مجمع عمومى سازمان ملل نفوذ نظام سلطه و حامیان آن در ساختارهاى سازمان ملل مانند شوراى امنیت و «شوراى اقتصادى - اجتماعى»(11) به حدى است که همواره از آنها در جهت تخریب وجهه بازیگران مستقل استفاده کرده اند، به عنوان مثال «کمیته سوم مجمع عمومى»(12) در 21 نوامبر 2008 با تصویب قطعنامه غیر الزام آورى، مدعى نقض شدید حقوق بشر در جمهورى اسلامى ایران شده بود، در حالیکه این کمیته در برابر نقض شدید و عینى حقوق ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستى همواره سکوت کرده است. طرح این «قطعنامه غیر الزام آور»(13) با 81 رأى موافق در برابر 71 رأى مخالف مورد موافقت قرار گرفت که در نهایت با 70 رأى موافق، 51 رأى مخالف و 60 رأى ممتنع به تصویب رسید.(14) در این قطعنامه که با پیشنهاد کانادا و حمایت امریکا به تصویب رسید، با حمایت از تجمع هاى غیرقانونى و یا آزادى زندانیانى که جرایم مشهودى علیه امنیت اجتماعى شهروندان مرتکب شده اند، در راستاى گسترش «نافرمانى هاى مدنى» و «بى ثبات سازى» ایران ارزیابى مى شود. - سازمان «دیده بان حقوق بشر» بررسى متن تمام گزارش هاى مرتبط با ایران «دیده بان حقوق بشر»(15) مبین این است که تنظیم کنندگان آن با ترسیم یک فضاى مجازى و غیر دولتى، تلاش نموده اند کد بین المللى اقتدار ایران در ساختار نرم افزارى جهانى را تنزل دهند تا قدرت هاى سلطه گر با تغییر جهت دار از گزارش هاى آنان در جهت مشروعیت بخشى براى مداخله در امور داخلى ایران استفاده کنند(16) و این سازمان نیز با تنظیم گزارش هاى جهت دار همواره در این مسیر حرکت کرده است. - پارلمان اتحادیه اروپا ایالات متحده در راستاى گستره بخشى به مداخلات بشردوستانه؛ تلاش مى کند از ظرفیت تقنینى نمایندگان «پارلمان اتحادیه اروپا» نیز براى افزایش عملیات روانى علیه جمهورى اسلامى ایران استفاده نماید. به عنوان مثال این پارلمان که مقر آن در «استراسبورگ» است، در ژوئن 2008 سومین قطعنامه غیر الزام آور خود را با محوریت نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد.
حمایت غیرمستقیم از افزایش توزیع و مصرف مواد مخدر در ایرانیکى از شاخصه هاى سنجش قدرت نرم و ثبات امنیت اجتماعى، برخوردارى جامعه از قشر جوان پویا و فعال در حوزه سازندگى است و کارگزاران نظام با مدیریت مناسب جمعیت جوان کشور مى توانند از این ظرفیت براى تحقق اهداف عالیه انقلاب استفاده نمایند، به همین دلیل دشمنان نظام با تنوع سازى شیوه ها و ابزارهاى جنگ نرم و براندازى در سکوت در جهت منفعل سازى جمعیت فعال کشور برنامه ریزى مى کنند که از مهم ترین ابزارهاى آنان مى توان به حمایت غیرمستقیم امریکا و انگلستان از تولید مواد مخدر در شرق کشور و در نهایت کانالیزه کردن توزیع و مصرف آن در ایران اشاره کرد. به عنوان مثال دکتر على لاریجانى ریاست محترم مجلس هشتم در سومین روز از سفر خود به ژنو و در دیدار با دبیرکل اتحادیه بین المجالس اعلام کرد «تولید مواد مخدر در عرض هشت سال 40 برابر شده، حجم اصلى ترانزیت این مواد از سه فرودگاه تحت کنترل ناتو به سمت کشورهاى غربى صورت گرفته و تجهیزات مربوط به 330 آزمایشگاه تولید مواد مخدر در افغانستان از سوى کشورهاى غربى تأمین مى شود».(17) تهدید امنیتى رشد قاچاق و مصرف مواد مخدر در ایران به حدى است که بنا بر اعلام رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا «در هفت ماه اول سال 1387؛ 352 تن انواع مواد مخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد را نشان مى دهد. پیش سازهاى تولید هروئین نیز از کشورهاى غربى مانند آلمان، روسیه، چین، هلند و کره جنوبى بصورت غیرقانونى از راه امارات وارد افغانستان مى شود».(18) از طرفى در سال 1386؛ درصد مصرف تریاک، کراک و هروئین به ترتیب 8/32، 7/25 و 3/18؛ بوده است که بیانگر تغییر الگوى مصرف از مواد مخدر سنتى به مواد مخدر صنعتى و قرص هاى روانگردان مى باشد.(19)
حمایت از ایجاد و گسترش شایعه هاى براندازانهیکى از ابزارها و شیوه هاى دیپلماسى عمومى ایالات متحده براى تضعیف نظام جمهورى اسلامى ایران، گسترش هدفمند شایعه هاى بى اساس و غیر مستند با هدف شکاف سازى میان جامعه و حاکمیت است. مهم ترین اهداف تئوریسین هاى دکترین براندازى نرم براى ترویج این گونه شایعات عبارتند از: ـ انزواى سیاسى، امنیتى و اقتصادى جمهورى اسلامى ایران؛ ـ جلوگیرى از الگو شدن ایران اسلامى براى سایر کشورهاى منطقه و در حال توسعه با استفاده از راهبرد ایران هراسى و یا انعکاس تصاویر مجازى از بازدارندگى موشکى نامتقارن جمهورى اسلامى ایران و یا دورنماى ژئوپلتیک شیعه؛ ـ تضعیف بنیان هاى هویت ساز ایرانى ـ اسلامى مانند نمایش فیلم سیصد و یا نشر کتاب هاى غیر مستند در رابطه با شیوه زندگى پیامبر اکرم(ص)؛ ـ به چالش کشاندن ثبات امنیت اجتماعى در ایران مانند شایعه وجود ارتباط میان وقوع برخى زلزله ها در ایران با برخى آزمایش هاى هسته اى و یا توزیع وسیع فراورده هاى خونى آلوده؛ ـ تضعیف وحدت ملى مانند شایعه سازى در رابطه با برخوردهاى دوگانه و تبعیض آمیز حاکمیت با اقلیت هاى قومى ـ فرقه اى؛ ـ به چالش کشاندن ثبات امنیت اقتصادى کشور مانند شایعه سازى درباره پیامدهاى وسیع تحریم هاى اقتصادى، قریب الوقوع بودن حمله نظامى و یا گسترش بیمارى هاى فراگیر در یک ناحیه خاص جغرافیایى؛ ـ بررسى بازخورد واکنش جامعه مانند شایعه بیمارى رهبر فرزانه انقلاب توسط رسانه هاى بیگانه؛ ـ تداعى شائبه وجود اختلاف میان کارگزاران نظام در حوزه هاى استراتژیک مانند ترویج شایعه وجود اختلاف میان متولیان دیپلماسى هسته اى. |
راهکارهای مقابله با جنگ نرم
قرآن کریم :
دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند .
ولایزالون یقاتلونکم حتی یردوکم عن دینکم ان استطاعوا آیه217 سوره بقره
وقتی دشمنان با شما وارد جنگ شدند شما هم با آن مقابله به مثل کنید.
فمن اعتدی علیکم فاعتدو علیه بمثل ما اعتدی علیکم آیه194سوره بقره
مقام معظم رهبری : امروز جمهوری اسلامی و نظام اسلامی با یک جنگ عظیمی مواجه است لیکن جنگ نرم که دیدم همین تعبیر (جنگ نرم) توی صحبتهای شما جوان ها هست والحمدلله به این نکات توجه دارید این خیلی برای ما مایه خوشحجالی است – خوب حالا در جنگ نرم ، چه کسانی باید به میدان بیایند؟ قدر مسلم نخبگان فکری اند.اینی که چه کار باید بکنید، چه جوری بایبد عمل کنید، چه جوری باید تبیین کنید؟، این ها چیزهایی نیست که من بیایم فهرست کنم ، بگویم آقا این عمل را انجام بدهید، این عمل را انجام ندهید؛ این ها کارهای ست که خود شماها باید در مجامع اصلی تان ، فکریتان ، در اتاقهای فکرتان بنشینید ، راهکارها را پیدا کنید؛ لیکن هدف مشخص است: هدف ، دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابله ی با یک حرکت همه جانبه ی متکی به زور تزویر وپول وامکانات عظیم پیشرفته علمی رسانه ای . باد با این جریان شیطانی خطرناک مقابله شو.
چیستی جنگ نرم :
به کاربست «قدرت نرم » برای «اقناع حریف» جنگ نرم گفته می شود.
در حقیقت جنگ نرم «جنگ واژها» است
تعاریف متعارف جنگ نرم :
1 – جنگ نرم در برابر جنگ سخت در حقیقت شامل هر گونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف یا گروه هدف را نشانه م گیرد و بدون جنگ خونین ، درگیری نظامی و گشوده شدن آتش رقیب را به انفعال یا شکست وامی دارد.جنگ رایانه ای ، اینترنتی ، براندازی نرم ، راه اندازی شبکه های رادیویی وتلویزیونی و شبکه سازی از اشکال جنگ نرم هستند.
2 – جنگ نرم رذا می توان هر گونه اقدام نرم ، روانی وتبلغات رسانه ای که جامعه هدف رزا نشانه گرفته و بدون در گیری و اتفاده از زور واجبار به انفعال و شکست وا می دارد جنگ روانی جنگ سفید ، جنگ رسانه ای ، عملیات روانی براندازی نرم، قدرت نرم، انقلاب مخملی ، انقلاب رنگی و... از اشکال جنگ نرم است.
3 – جنگ نرم در پی ازپای دئر آوردن اندیشه وتفکر جامعه هدف است تا حلقه های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبر وتبلیغاتی در نظام سیاسی ، اجتماعی حاکم تزلزل و بی ثباتی تزریق کند.
4 – جان کالینز تئوریسین دانشگاه ملی جنگ امریکا جنگ نرم را عبارت از (استفاده طراحی شده از تبلغات وابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصدامنیت ملی مجری می شود) مداند.
مختصات جنگ نرم :
رسانه ها
نخبگان وجوانان
ارزش ها واعتقادات
نظام جمهوری اسلامی
کلید واژگان ارزشی جبهه حق :
عدالت
ترویج عفت
آزادی واقعی
بصیرت و تعمیق آن
مردم سالاری دینی
حق و تکلیف توامان
مشروعیت ومقبولیت-تئوری حکومتی ولایت فقیه
مسئولیت پذیری
تولی و تبری
جهاد
شهادت
ایمان
اخلاص
اصالت حق و نفی تردید
کلیدواژگان ارزشی دشمن :
لیبرالیسم
حقوق بشر
دموکراسی
نفی تروریزم
قانون
نفی سلاح های کشتار جمعی
نفی خشونت
پلورالیسم
نخبه گرایی
وظیفه اهل قلم جبهه حق :
درک وباورداشت وجود جنگ
تعمیق بصیرت عمومی
تکثیر(سپاه توحید) در عرصهخ مجازی
راهکارهی یگان اهل قلم :
تاخت مناسب به واژگان دشمن
ترویج واژگان خودی
تسلط به اندیشه سیاسی-حکومت دینی
دفاع صریح ار تئوری مترقی ولایت فقیه
تسلط به ابزار وادبیات رسانه های جدید
هجوم سازماندهی شده به آسیب گاه های دشمن
تسلط به نقد لیبرال دموکراسی
نگاه امدوارنه و خوش بینانه به آینده(خوش بینی متکی بر تحلیل واقع بینانه)
آسیب های متصوره د رفرایند مقابله با جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری :
1 – احساسی عمل کردن
2 – برخورد سخت به جای برخورد نرم
3 –تندروی وتشدید فضای هیجانی و جنجالی
4 – ناامیدی ونگاه بدبینانه
بسیجی
بسیجی عشق وایمان می شناسد
ولایت را به قرآن می شناسد
امین ِصادق ِدین ِمبین است
همیشه راهِ یزدان می شناسد
ز اَلرَّحمن وآیات خداوند
همه لؤلؤ و مرجان می شناسد
بسیجی رهرو راه حسین است
نه سرازپا نه سامان می شناسد
بسیجی رنگی وخاکستری نیست
سپیدوسبزِدوران می شناسد
همه درس ِسیاست فوتِ آب است
و بدخواهان ِایران می شناسد
اطاعت ازولیِّ امرخودرا
فریضه بلکه فرمان می شناسد
چواَربابِ فِتَن سبزینه پوشند
زُبیرو طلحه، مروان می شناسد
ریاکاران اگر پُستی بگیرند
بسیجی مردِ رندان می شناسد
بسیجی در یورشهای سیاسی
نبردِ نرم وتوفان می شناسد
خمینی دست وبازوی بسیجی
ازآن بوسد که انسان می شناسد
همیشه خاکی است وبی تکبّر
مقام ِربِّ رحمان می شناسد
گل گلخانه ی باغ حسین است
شقایق، لاله، ریحان می شناسد
خدارا باعبادت در دل ِشب
به اشک وآه وغُفران می شناسد
زشرک وملعبه دوری گزیند
خدای حقِّ سبحان می شناسد
به شب ،گشتی، شناسائی نموده
مه وانجم به کیهان می شناسد
به دانشگاه وحوزه در پیِ علم
فضیلتها و رجحان می شناسد
رهِ سازندگی های وطن را
به آبادی وعمران می شناسد
به سالِ همّت و کارِمُضاغف
روش، اندازه، پیمان می شناسد
ازاسرائیل غاصب هست بیزار
بلندیهای جولان می شناسد
به هنگام نبردِ تن به تنها
بسیجی خاکِ مهران می شناسد
و دوشادوش یاران شهیدش
رشادتهای«گُردان»می شناسد
بسیجی دارِخود بردوش دارد
و مشی «سربداران»می شناسد
تظاهر درحریمش ره ندارد
دو رنگیهای پنهان می شناسد
به هرپستی نبندد دل به دنیا
بهشتِ نابِ الوان می شناسد
ذلیخائی چو طنّازی نماید
گل ِپاکیزه دامان، می شناسد
فراست با کیاست هردو دارد
به موشی دزدِ انبان می شناسد
نمک پرورده ی خوان ولایت
علی را مرد میدان می شناسد
سپر دردست مولای زمان است
دفاعِ خطِّ پایان می شناسد
بسیجی لشکر مخلص الله
شهید همّت و چمران می شناسد
به کمترزآبِ کوثر دل نبندد
بسیجی آبِ حیوان می شناسد
بودمظلوم، درعین اقتدارش
بسیجی ظلم وحرمان می شناسد
درختِ پاک می باشد بسیجی
طهارت را دوچندان می شناسد
فـَرَج را منتظرباشد شب وروز
نگارِ پیرکنعان می شناسد
بسیجی را خمینی، روح ِاَلله
همان پیرِجماران می شناسد
http://nagoftanihayedel.blogfa.com
مدارک نزول آیه در غدیر: مفسران ومحدثان اسلامی نزول آیه را در روز غدیر یا آور شده اند.و ما در اینجا به بخشی از این مدارک اشاره می کنیم.و اگر مدارک شیعه را در این مورد,بر مدارک اهل سنت اضافه کنیم,قهرا مساله به عالی ترین حد از "تواتر" می رسد. علاقه مندان می توانند به کتاب های یاد شده در زیر مراجعه کنند که همگی به قلم دانشمندان اهل سنت نوشته شده است تصریح شده که این آیه در روز "غدیر" نازل گردیده است. مانند: 1- الولایه تالیف طبری (متوفی 310 ه) 2- تفسیر ابن کثیر شامی, (774 ه) ج 2 ص 14 3- تفسیر الدر المنثور سیوطی شافعی, (متوفی 911 ه) ج 2 ص 259 و الاتقان ج 1 ص 31 (طه 1360) 4- تاریخ ابوبکر خطیب بغدادی, (متوفی 43) ج 8 ص 290 5- شیخ الاسلام حموینی در فراید السمطین باب 13 6- خوارزمی, (متوفی 568 ه) در مناقب ص 80 و 94 7- تاریخ ابن کثیر ج 5 ص 2101 8- تذکره سبط ابن جوزی حنفی, (متوفی 654)ص 18 علامه عالی قدر مرحوم امینی در کتاب جاوید الغدیر ج1 ص230 به بعد اقوال و روایات وارد از طریق اهل سنت را که همگی گواهی می دهند که آیه الیوم اکملت در روز غدیر نازل شده است به تفصیل نقل کرده است....اما روایات شیعه درباره شان نزول آیه شریفه در کتاب های مربوط به امامت و در تفاسیر معتبرموجود می باشد. سومین آیه ای که پیرامون حادثه "غدیر" نازل شده, آیه "سوال عذاب" است. توضیح اینکه وقتی پیامبر گرامی اسلام علی-علیه السلام- را به عنوان خلیفه در روز غدیر خم, به خلافت نصب نمود این خبر در اطراف منتشر شد, "نعمان بن حارث فهری" خدمت پیامبر آمد و گفت: ما را به یکتایی خدا دعوت کردی,ما نیز گواهی دادیم,سپس دستور دادی نماز و روزه و حج و زکات انجام دهیم,انجام دادیم,به این اندازه راضی نشدی حتی این جوان را(اشاره به حضرت علی کرد)به جانشینی خود نصب کردی آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از جانب خدا؟ پیامبر فرمود:سوگند به خدایی که خدایی جز او نیست,از جانب خداست.در این موقع نعمان صورت خود را از پیامبر برگردانید و گفت:"اللهم ان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجاره من السماء"(سوره انفال آیه 32) "خداوندا اگر این سخن حق از جانب تو است سنگی از آسمان بر ما فرود ار" وقتی سخن او به پایان رسید ناگهان سنگی از آسمان فرود آمد و او را کشت و در این باره آیه های یاد شده در زیر فرود آمد: "سال سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع من الله ذی المعارج"(سوره معارج آیات 1 تا 3) "درخواست کننده درخواست عذاب کرد و واقع شد,این عذاب مخصوص کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند از سوی خداوند که دارای فرشتگانی است که به آسمان صعود می کنند"(مجمع البیان ج 5 ص 352) شان نزول آیات یاد شده را مفسران و محدثان شیعهو گروهی از اهل سنت که تعداد آنها به سی نفر می رسد نقل کرده اند که می توان از خصوصیات آنها با مراجعه به کتاب "الغدیر" آگاه شد.(الغدیر ج 1 ص439-246) شان نزول یاد شده مورد پذیرش علماء اسلام بوده جز اینکه"ابن تیمیه"(لعنه الله علیه) که با خاندان رسالت رابطه خوبی ندارد,در کتاب "منهاج السنه" که به راستی باید آن را "منهاج البدعه" نامید,با طرح اشکالات هفت گانه به انکار و تکذیب آن برخاسته است و مرحوم علامه امینی در نخستین جلد "الغدیر" به مجموع ایرادهای او پاسخ منطقی داده است و ما به صورت فشرده به نقل اجمالی این پرسش ها و پاسخ ها می پردازیم: 1- سرگذشت غدیر پس از مراجعت از حجه الوداع بوده است در حالی که در شان نزول دارد که نعمان در "ابطح" خدمت پیامبر رسید و ابطح از آن سرزمین مکه است. پاسخ: اولا در روایت سیره حلبی و سبط ابن جوزی و غیره وارد شده است که نعمان در مسجد مدینه حضور پیامبر رسید و این گفنگو را انجام داد. ثانیا ابطح در لغت عرب به سرزمین شنزار گفته می شود و هر نقطه ای را که سیل از آن عبور می کند "ابطح" می گویند در این مورد مراجعه به کتب لغت کافی است 2- سوره معارج مکی است و ده سال پیش از حادثه غدیر نازل شده است در این صورت چگونه می تواند ناظر به حادثه ای باشد که پس از غدیر رخ داده است. پاسخ: میزان در توصیف سوره های به مکی و مدنی بودن اکثریت آیات هر سوره است چه بسیار سوره هایی است که مکی است ولی بر خی از آیات آن در مدینه نازل شده است و بالعکس و با مراجعه به قرآنهایی که در بلاد عربی چاپ شده و در آغاز هر سوره به مکی و مدنی بودن آن سوره اشاره شده این مطلب روشن می گردد. 3- آیه "و اذ قالوا اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علینا حجاره من السماء"(سوره انفال آیه 32) پس از جنگ بدر و پیش از حادثه غدیر نازل شده است. پاسخ: این اشکال به راستی اشکال کودکانه است زیرا سخن پیرامون نزول این آیه نیست(ناگفته نماند که این آیه پس از جنگ بدر نازل شده است)بلکه سخن درباره آیه"سال سائل بعذاب واقع" است و نزول آیه نخست پس از حادثه ارتباطی به نزول دومی در آن مقطع ندارد. 4- وجود پیامبر به حکم آیه"و ما کان الله لیعذبهم و انت فهیم و ما کان الله معذبهم و هم یستغفرون"(سوره مبارکه انفال آیه شریفه 33 خداوند هرگز آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و همچنین خداوند آنان را عذاب نمی کند در حالی که استغفار کنند)امان از عذاب است با وجود پیامبر عذاب نازل نمی شود. پاسخ: سیاق آیه حاکی است که مقصود عذابی است که گروهی را نابود سازد بسان عذابهایی که قرآن د ر تاریخ پیامبران یادآور می شود,نه عذاب یک فرد آن هم به درخواست خود وگرنه تاریخ گواهی می دهد که افرادی با نفرین پیامبر هلاک شدند مانند"اسود بن مطلب"و "مالک بن طلاله" و غیره.... 5- اگر چنین حادثه ای رخ داده باشد باید بسان سرگذشت "اصحاب فیل" معروف گردد. پاسخ: خادثه ای که مربوط به یک فرد تعلق دارد با آنچه که مربوط به یک جکعین انبوه است فرق روشنی دارد,گذشته بر این برای نقل سرگذشت دومی سعی فراوان وجود داشت در حالی که درباره فضائل امام سعی بر اخفای آن بود با این وضع اگر سی دانشمند مبرز آنرا نقل کرده اند باید آن را مربوط به عنایت الهی دانست که از این طریق به حفظ حجت خود پرداخته است. 6- نعمان طبق شان نزول,اصول پنج گانه را پذیرفته بود در این صورت چگونه بر او عذاب فرو آمد؟ پاسخ: شان نزول حاکی است که او نه تنها در برابر پیامبر تسلیم نبود بلکه تسلیم خود را در برابر خدا نیز از دست داده بودزیراگفت: اگر نصب علی بر خلافت از جانب خداست عذابی بر او فرو آید,چه ارتدادی بالاتر از این. 7- در کتابهای مربوط به ضبط اسامی صحابه نامی از نعمان بن حارث نیست. پاسخ: تعداد یاران پیامبر بیش از آن است که در کتاب ها و تراجم آمده است و کسانی که به تاریخ صحابه پرداخته اند هر کدام به اندازه اطلاعات خود توانسته است اسامی گروهی را ضبط کند و مراجعه به مقدمه کتابهای "الاستیعاب" و "اسدالغابه" و "والاصایه" و استدرکهایی که بر این کتاب ها نوشته شده است روشنگر این مطلب است.(الغدیر ج 1 ص 248 الی 266)
اشعاری درباره شبه الرسول
يكي ميگفت از گل بهتر است او
شبيه حضرت پيغمبر است او
علي مرتضا آمد به ميدان
ولي نه! نه! علي اكبر است او
پرید سمت خدا سمت عشق زیبا شد
چه سرنوشت غریبی /طلوع کن خورشید
خدا نوشته تورا تا که آب رسوا شد
شبیه حضرت خورشید آسمانی بود
که رود تشنه شد و غرق در معما شد
غروب تلخ علی اکبر (ع)آسمان پژمرد
شکست پشت پدر درد عشق معنا شد
پرید روح پیمبر زمین ترک برداشت
دوباره مثل خدا کربلا چه تنها شد
علی اکبر نخستین نفر از بنی هشام بود که به میدان جنگ رفت، او 19 سال یا 18
سال یا 25 یا 27 سال داشت، نزد پدر آمد و اجازه طلبید، امام حسین علیه
السلام به او اجازه داد، سپس نگاه مایوسانه به اکبرش کرد و دو انگشت اشاره
را به طرف آسمان کرد و گفت:
«اللهم کن انت الشهید علیهم، فقد برز الیهم غلام اشبه الناس خلقا و خلقا و
منطقا برسولک و کنا اذا اشفقنا الی نبیک نظرنا الیه». (1)
علی اکبر به میدان آمد و با دشمن میجنگید رجز میخواند:
انا علی بن الحسین بن علی نحن و بیت الله اولی بالنبی تالله لا یحکم فینا ابن الدعی اضرب بالسیف احامی عن ابی ضرب غلام هاشمی علوی
ضربات خورد کنندهای بر دشمن وارد ساخت، و 120 نفر از سوران دشمن را کشت، تشنگی بر آنحضرت چیره شد، نزد پدر برگشت و عرض کرد:
«یا ابه! العطش قتلنی و ثقل الحدید اجهدنی».
امام حسین علیه السلام گریه کرد و فرمود: «محبوب دلم صبر کن بزودی رسولخدا
صلی الله علیه و اله و سلم تو را سیراب خواهد کرد که بعد از آن هرگز تشنه
نخواهی شد».
امام زبان جوانش را در دهان مبارک گذاشت و مکید و انگشتر خود را به او داد و فرمود: آن را در دهان خود بگذار به سوی دشمن برگرد.
علی اکبر در حالی که دست از جان شسته و دل به خدا بسته به سوی میدان رفت، و
از هر سو بر دشمن حمله کرد، و از چپ و راست بر آنها یورش برد و جماعتی را
کشت در این هنگام تیری به گلویش رسید که گلویش را پاره کرد، آنحضرت در خون
خود میغلطید، همچنان تحمل میکرد تا اینکه روحش به گلوگاه نزدیک شد صدا
بلند کرد:
یا ابتاه علیک منی السلام هذا جدی رسول الله یقرئک السلام و یقول عجل القدوم الینا.
: «ای پدر! سلام بر تو باد، هم اکنون این جد من رسول خدا صلی الله علیه و
اله و سلم به تو سلام میرساند و میفرماید: به سوی ما شتاب کن».
«قد سقانی بکاسه الا وفی شربة لا ظما بعدها ابدا».
:«مرا از جام خود سیراب کرد که هرگز بعد از آن تشنه نخواهم شد». (2)
در روایت دیگر آمد: وقتی که ضربات علی اکبر، دشمن را تار و مار کرد، مره بن
منقذ عبدی گفت: گناه عرب بر گردن من باشد که اگر این جوان با این وصف بر
من بگذرد و من داغ او را بر دل پدرش ننهم، مره بن منقذ با نیزه خود در کمین
آنحضرت قرار گرفت و او که گرماگرم جنگ بود، مره چنان نیزه بر او زد که آن
بزرگوار به زمین افتاد، دشمنان گرد آنحضرت را گرفتند، فقطعوه باسیافهم: «با
شمشیرهای خود، بدن او را پاره پاره کردند».
در روایت دیگر آمده: هنگامی که مره بن منقذ بر سر مقدس آنحضرت ضربه زد،
آنحضرت نتوانست بر مرکب بنشیند، خم شد و سرش را روی یال اسب نهاد، اسب او
وحشت زده به سوی لشگر دشمن روانه شد.
«فقطعوه بسیوفهم اربا اربا».
«دشمنان با شمشیرهای خود بدن نازنینش را پاره پاره کردند»
آنگاه وقتی که روحش به گلوگاه رسید صدا زد:
«یا ابتاه هذا جدی رسول الله قد سقانی بکاسه الاوفی ...».
و سپس صدائی از گلویش برخاست و جان سپرد. (3)
امام حسین علیه السلام با شتاب به بالین جوانش آمد و ایستاد و فرمود:
«قتل الله قوما قتلوک، یا بنی ما اجراهم علی الرحمان و انتهاک حرمه الرسول».
: «خداوند آن قوم را بکشد که تو را کشتند، ای پسرم چه بسیار این مردم بر خدا و دریدن حرمت رسول خدا، گستاخ و بیباک گشتهاند؟».
اشک از دیدگان امام سرازیر شد، سپس فرمود:
در این حال زینب علیها السلام از خیمه بیرون دویده، فریاد میزد: ای
برادرم، و ای فرزند برادرم، با شتاب آمد و خود را به روی پیکر به خون طپیده
آن جوان افکند.
حسین علیه السلام سر خواهر را بلند کرد و او را به خیمه بازگردانید. (4)
و در نقل دیگر آمده: امام خون پاک اکبر را میگرفت و به طرف آسمان میریخت و از آن هیچ قطرهای به زمین نمیریخت و فرمود:
یعز علی جدک و ابیک ان تدعوهم فلا یجیبونک و تستغیث بهم فلا یغیثونک».
: «بر جد و پدر تو سخت است که آنها را صدا بزنی و به تو پاسخ ندهند و از آنها دادرسی کنی، ولی به داد تو نرسند».
امام صورت اشک آلود خود را روی چهره خون آلود علی اکبرش گذاشت، و بقدری
بلند گریه کرد که تا آن روز کسی این گونه صدای گریه بلند را از او نشینده
بود. (5)
سپس امام، پیکر خون آلود اکبرش را در آغوش گرفت و فرمود:
یا بنی لقد استرحت من هم الدنیا و غمها و بقی ابوک فریدا وحیدا».
:«پسرم، از غم و اندوه دنیا راحتشدی ولی پدرت غریب و تنها باقی ماند». (6)
آنگاه امام حسین علیه السلام جوانان بنی هاشم را صدا زد و فرمود:
«تعالوا احملوا اخاکم».
: «جوانان بنی هاشم! بیائید و برادرتان را به سوی خیمهها ببرید».
جوانان آمدند و جنازه علی اکبر را برداشته تا جلو خیمه که پیش روی آن جنگ میکردند بر زمین نهادند.
حمید بن مسلم نقل میکند زنی از خیمههای حسین علیه السلام بیرون آمد صدا
میزد: وای بچهام، وای کشتهام، وای از کمی یاور، وای از غریبی ...
امام حسین علیه السلام به سرعت نزد او رفت و او را به خیمهاش بازگردانید،
پرسیدم: این زن چه کسی بود؟ گفتند: این زن زینب علیها السلام دختر امیر
مؤمنان علی علیه السلام بود، امام حسین علیه السلام از گریه او به گریه
افتاد و فرمود:
«انا لله و انا الیه راجعون» (7)
بیتابی پدر
پدر از دیده جاری اشک غم بهر پسر میکرد ولی زینب در آنجا گریه بر حال پدر
میکرد پدر فریاد میکرد و پسر خاموش بود اما سکوت او به قلب باب کار کار
نیشتر میکرد پدر عمری دلش میخواست رخسار پسر بوسد ولی چون شرم مانع بود از
آن صرف نظر میکرد از آن رو تا که لب را بر لبش بگذاشت دیدن داشت یکی
ایکاش بود آنجا و زینب را خبر میکرد پدر را از پسر زینب جدا کرد ار مکن
منعش که از بهر برادر زینب احساس خطر میکرد.
کرده بیتاب مرا آه دل با اثرت
ز اشتیاق رخت از خیمه دویدم به برت
ای ذبیح من و ای شبه رسول مدنی
ز چه آلوده به خون صورت قرص قمرت
نوجوان دیده گشا دیده گریانم بین
ای پسر یک نظری کن تو بحال پدرت
من که خود خضر رهم پیر شدم از غم تو
وای بر حال دل مادر خونین جگرت
پی نوشت ها:
1- و در بعضی از عبارات در آغاز این فراز آمده: «اللهم اشهد علی هؤلاء ...».
2- اعیان الشیعه ج 1 / ص 607، مقتل الحسین مقرم: ص 312، منتهی الآمال ج 1 / ص 272، مثیر الاحزان ابن نما: ص 69.
3- کبریت الاحمر ط اسلامیه: ص 185.
4- ترجمه ارشاد مفید ج 2 ص 110، مثیر الاحزان ابن نما: ص 69.
5- نفس المهموم: ص 62،محدث قمی میگوید:اما اینکه مادر علی اکبر در کربلا بود یا نبود، چیزی در این باره نیافتم (همان مدرک: ص 165).
6- ترجمه مقتل ابی مخنف: ص 129.
7- تاریخ طبری ج 6 / ص 256، ترجمه مقتل ابی مخنف: ص 129.